lördag 2 januari 2010

Skolmatematiken Är Död: Leve Matematik-IT

Sverker Lundin skickar på sin blogg Skolans Matematik uppmaningen: Försvaga Matematikens Ställning!

Man kan tycka att denna uppmaning skulle vara obehövlig eftersom skolmatematiken redan blivit försvagad till närmast obefintlighet. Allt enligt en samstämmig kör av matematiker, pedagoger och skolpolitiker med ansvar för just skolmatematiken, övertygande uttryckt i ström av larm om ständigt försämrade elevprestationer och lärarkunskaper.

Sverker skjuter alltså på en lam höna, men motiveringen, som är väl underbyggd, är trots allt viktig: Skolmatematiken har blivit till en meningslös exercis vars enda syfte är att få eleverna att tro att matematik är synnerligen användbar i livets alla skiften även om bara ett lite fåtal själva kan få uppleva detta goda. 

Den gamla goda skolmatematiken är alltså på väg att avskaffa sig själv, på samma sätt som latinet avskaffade sig själv när ingen längre kunde motivera varför ämnet skulle finnas på schemat, annat än att det alltid hade funnits där som ett för alla nödvändigt kärnämne.

Men vårt IT-samhälle bygger ju på matematik! Inte kan man väl då bara avskaffa matematik
som ett kärnämne av samma relevans som svenska och engelska för alla elever? 

Men detta är vad som nu håller på att ske, vare sig man vill det eller ej.  Detta leder osökt till mitt förslag att inrätta det nya ämnet Matematik-IT, som ett övningsämne där alla elever får en viss grundkunskap som gör det möjligt att klara det dagliga livet inkl privat ekonomi, dator och web, och de elever som vill kan få lära sig mer, eller mycket mer; IT-samhället behöver sådan kompetens. För den erforderliga vidareutbildningen av matematiklärare skulle Björklunds Matematiksatsning om 525 milj kr passa som hand i handsken. Vilken injektion till svensk utbildning detta skulle kunna bli!

Vad säger Sverkers analys om ett något sådant? Vad säger de som nu ansvarar för och adminstrerar rådande katastrof?
 

2 kommentarer:

  1. Vi pratade precis om detta häromdagen, jag och några vänner. Ska man för sakens skull lära ut "svarta lådor" som trappan/liggande stolen eller ska man nöja sig med rimlighetsbedömning via tex kort division.

    Jag är för rimlighetsbedömning, men det känner du säker redan till: http://thirdopinion.nu/2009/12/att-bygga-ett-bullshitfilter/

    /P.O.

    SvaraRadera
  2. Man skall inte lära ut svarta lådor. Man skall lära ut enkla principer som Newtons andra lag dv/dt = F/m som styr det mesta som rör sig, och så skall man lära sig hur datorn kan lösta just dv/dt = F/m.

    SvaraRadera