tisdag 22 april 2014

Omodern Matematikundervisning Utan Ansvariga Matematiker

Matematikinstitutionerna vid KTH och Chalmers skickar varje år en ny larmrapport om ytterligare försämrade matematikkunskaper hos nyantagna teknologer och nu var det dags igen:
Med larmrapporten friskriver sig högskolematematikerna från sitt ansvar att se till att landets matematikutbildning är modern och funktionell, genom att skylla på skolmatematiken:  
  • De högskolelärare som SvD pratar med är överens om att studenternas svaga grundkunskaper gjort att utbildningsnivån vid högskolorna sänkts undan för undan.
  • Visst har vi anpassat nivån, men det är inget folk vill tala högt om. 
  • För svag matteundervisning i grundskola och gymnasium, i kombination med en för generös betygsättning, ligger bakom problemen.
Men skolmatematiken är en (förenklad) variant av högskolematematiken och anledningen att skolmatematiken inte längre fungerar är att högskolematematiken är omodern och inte motsvarar datorsamhällets nya möjligheter och behov.  

När jag försöker få högskolematematikerna att bära sitt ansvar och modernisera utbildningen möts jag av oförstående och uppgivenhet och mitt öppna brev till Svenska Matematikersamfundet och Nationalkommitten för Matematik leder ingenstans. Se också mitt inlägg i kommande maj-nummer av SMS-Bulletinen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar